IPad – selfie

  IPad – selfie.  Tegneoppgave 10 trinn.

Kunnskapsmål:
–    Bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser.
–    Bruke ulike funksjoner i  bildebehandlingsprogram
         IMG_2440      IMG_2442
Læringsmål:
– Kunne bruke tegneprogrammet Procreate til å tegne et selvportrett etter en selfie. (Fotoet skal tas rett før du starter arbeidet.).
– Kunne bruke fargepaletten i programmet til å lære om valører.
Arbeide med valører av en valgfri farge for å gjengi portrettet med volum og dybdevirkning.
– Kunne bruke zoomeverktøyet i programmet til å lære om, og studere detaljer i ansiktet.
Gjengi viktige detaljer og former i øyne, nese, munn, ører, kropp/klær og hår på en nøyaktig og     korrekt måte.
Oppdrag.
Du skal ved hjelp av tegneprogrammet Procreat (på IPad) tegne ett selvportrett. Portrettet skal være ett nærbilde og bestå av skuldre, hals og hode.1.    Følg nøye med på lærers demonstrasjoner og brukerveilederen.
2.    Du starter med å åpne Procreate og ta et bilde av deg selv. Du kan også ta bildet med kamerafunksjonen og deretter legge bildet inn i Procreate.
3.    Forstørr bildet slik at det dekker hele skjermen.(Skuldre, hals og hode.)
4.    Velg deretter ett nytt lag. På dette nye laget skal all tegningen foregå.
5.    Velg en farge på fargepaletten, og benytt deg kun av denne fargens valører når du tegner og fargelegger. Ved hjelp av valørene skal du skape volum i portrettet. Lyse valører på de delene av ansiktet som kommer frem, der lyset «treffer best». Mørkere valører der formene ligger lengere «bak»/i skygge.
6.    Start arbeidet med å prøve ut og velge egnet tegneredskap til å markere alle konturlinjer. Bruk en mørk valør til dette. Fargelegg deretter de ulike flatene. Husk å zoome mens du jobber, for å få til en så nøyaktig gjengivelse som mulig. Prøv deg frem litt med ulike tegneredskaper, tykkelse på strek og grad av dekkevne. Jobb med overgangene mellom valørene slik at de blir «myke» og glir litt over i hverandre. (Prøv deg frem med fingerredskapet på menylinja og/eller varier grad av dekkevne på valørene for å sløre overgangene.)
7.    Hele bildeflaten skal dekkes med farge.
8.    Bildet bak portrettet kan «lukkes» av og til underveis i tegneprosessen slik at du kan se hvordan tegningen ser ut uten fotoet bak. Til slutt skal portrettet leveres uten fotoet bak.
9.    Eksporter bildet til kamerarullen og lever til slutt det ferdige portrettet via kabel til lærers PC.

 IMG_2444    IMG_2446    IMG_2511

Legg igjen en kommentar

DH DELER

Design og handverk i Hammerfest (c)

desillustrert

illustrasjon tekst inspirasjon foredrag kunst bøker reise

visuellkunstiskolen

Visuell skole - tips og idèer

visuellhverdag

Inntrykk blir til uttrykk

kunstblogg

Arbeidskrav, hva inspirerer meg og egen kunst

Bilderabalder

Læringsressurs og portfolio med foto, illustrasjon og video

Sniktitt

Blogg for kunst- og håndverksfaget i skolen

VISUELL KUNST i skolen

Denne siden er laget på bakrunn av at jeg tar videreutdanning i Digital kunst og håndvek ved Hioa. Siden skal brukes til undervisningsopplegg samtidig som jeg ønsker å inspirere til en visuell hverdag!

The Daily Post

The Art and Craft of Blogging

WordPress.com News

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.